Elektromobiliai po truputį užkariauja transporto rinką ir panašu, kad netolimoje ateityje taps įprastu mūsų gyvenimo atributu. Tiesa, su elektra varomais automobiliais šiek tiek keisis ir mūsų kasdienybė – juos įkrauti bus aktualu ne tik viešose įkrovimo stotelėse, bet ir namuose.
Lietuvoje elektromobilių skaičius išaugo trigubai
Elektromobilių rinkoje per pastarąjį dešimtmetį įvyko stiprus proveržis ir jų gamintojai neketina sustoti. Priešingai – senųjų, gerai žinomų automobilių gamintojų – „Volkswagen“, BMW, „Audi“ bei kitų atsigręžimas į elektromobilius ir didelės investicijos į šią sritį rodo, kad vidaus degimo variklių era po truputį eina į pabaigą. Norvegijoje, kuri išsiskiria elektromobilių skaičiumi pasaulyje, praeitais metais pirmą kartą elektrinių automobilių įregistruota daugiau nei kitų – 54 proc. Šis skaičius, lyginant su prieš tai buvusiais metais, išaugo 12 proc. 2021 m. rugsėjį elektromobiliai sudarė daugiau kaip 14 proc. visų Norvegijoje registruotų transporto priemonių.
Lietuvai iki tokių skaičių dar labai toli. Mūsų šalyje iš viso užregistruota apie 1,5 mln. automobilių, iš kurių vos 4,3 tūkst. elektromobilių – jie nesiekia nė 0,3 proc. viso autoparko. Tačiau ir pas mus elektra varomų automobilių skaičius ženkliai auga. Grynųjų elektromobilių kiekis per nepilnus dvejus metus nuo 2020 m sausio iki 2021 m. lapkričio išaugo daugiau kaip trigubai – nuo 1434 iki 4341. Įkraunamų hibridinių automobilių skaičius per tą patį laikotarpį padidėjo nuo 1172 iki 2972.
Varžo biurokratinės procedūros
Norvegija ypatingų rezultatų pasiekė, nes valstybė ženkliai remia elektromobilių įsigijimą ir investavimą į įkrovimo stotelių tinklą. Be to, kalnuoto reljefo šalis turi užtektinai hidroelektrinėse pagaminamos elektros energijos, kad jos užtektų ir nuolat augančiam elektromobilių parkui.
Lietuvoje įsigyjant elektromobilį valstybė taip pat taiko lengvatas, tačiau, pasak Nerijaus Rakausko, situacija galėtų būti dar geresnė. Dabar trukdo sudėtingos biurokratinės procedūros, laikini paramos biudžetai bei nepakankamos verslininkų ambicijos vykdomuose projektuose. „Vykdydami projektus verslininkai įrengia 1–2 įkrovimo stoteles, tai nėra pakankama net šiuo metu. Sunku įsivaizduoti skubantį, šiuolaikinį žmogų laukiantį prie vos kelių įrengtų stotelių. Todėl labai svarbu, kaip tokios aikštelės įrengiamos, kiek yra stotelių ir kiek žmonių jomis galės pasinaudoti vienu metu“, – sakė pašnekovas.
Pasak jo, situaciją palengvina tai, kad elektromobilis gali būti kraunamas namuose. Tačiau naudotis įprasta rozete nėra saugu, reikalinga speciali įkrovimo stotelė. Todėl jau dabar būsimieji naujakuriai ieškodami būsto turėtų atkreipti dėmesį, ar elektros įvadas ir instaliacija yra tinkami jai įrengti.
Įkrovimo stoteles prie daugiabučių planuoja jau dabar
Netolimoje ateityje įkrovimo stotelės prie namų, taip pat ir daugiabučių, bus būtinas akcentas, neabejoja ir nekilnojamojo turto plėtotojai. Patyrusios, strategiškai į ateitį žvelgiančios bendrovės jau dabar planuoja kvartalus su numatyta galimybe įsirengti įkrovimo stoteles. Dabar pastatytuose būstuose žmonės gyvens ne vieną dešimtmetį, todėl svarbu numatyti kuo toliau į ateitį, kad pastatai ir visa infrastruktūra atitiktų besikeičiančio gyvenimo būdo aktualijas.
Elektromobilio pranašumai – ne tik dėl taršos
Kad elektromobiliai jau greitai gali tapti pranašesni už naudojančius iškastinį kurą, byloja ne tik jų nekeliama momentinė tarša miestuose, gyvenvietėse, keliuose ir greta jų. Šio tipo automobiliai turi daugiau pranašumų, kurie palengvina eilinio jo naudotojo gyvenimą. Elektromobilio principas ir pati konstrukcija daug paprastesnė nei automobilio su vidaus degimo varikliu, todėl paprastesnis ir remontas. Be to, čia nereikia keisti tepalų, filtrų, dirželio, žvakių ir daugybės kitų detalių ar komponentų. Važiavimo kaina su šio tipo transporto priemone yra kur kas mažesnė, o variklio naudingumo koeficientas 3–5 kartus didesnis. Elektromobilyje prarandama ne daugiau nei 15 proc. energijos, kai įprastame automobilyje šilumos pavidalu iššvaistoma daugiau nei 70 proc. degalų. Čia nėra varginančios vibracijos, sudegusių degalų kvapo. Daugeliu atvejų vis dar nereikia mokėti už stovėjimą mieste, galima važiuoti A juosta (skirta autobusams). Be to, elektrinis variklis užtikrina pastovų sukimo momentą, o konstrukcija leidžia visą galią perduoti ratams automobiliui vos pajudėjus. Todėl elektromobilis gali įsibėgėti iš vietos labai greitai. Ir dar – tokio automobilio svorio centras yra žemiau, o tai suteikia pranašumo manevruojant slidžiame kelyje.